Wat verantwoorde kledingindustrie is, daarover bogen o.a. kledingmerken als Patagonia, Mango, Puma, Diesel, Zalando, Hugo Bos, Tommy Hilfinger, Adidas, Timberland, Zeeman, Houdini Sportswear, Aldi, Primark en Bestseller zich vorige week op het Innovation Forum in Amsterdam. Een 2-daagse conferentie over hoe zij hun praktijken kunnen aanpassen aan groeiende verwachtingen op het gebied van duurzaamheid. Een Forum dat zich bewust is van de complexiteit en daarom, anders dan anders, expliciet ruimte biedt voor open off-the-record discussies. Nieuwsgierig als wij zijn naar diepgaande en constructieve dialogen in een nieuw jasje, sloegen wij aan de zijlijn van deze conferentie ons kampje op. Een greep uit de workshops, break-outs en paneldiscussies: hoe ontwikkelen we netto-zero strategieën, transformeren we toevoerketens, betrekken we consumenten, vergroten we circulariteit en genereren we positieve sociale impact?
Goed dat de merken op dit Forum hun perspectieven hierover delen! Transformatie van de kledingindustrie schreeuwt immers om een goed gesprek over wat écht van waarde is. Een dialoog die niet enkel met ceo’s en chief sustainability officiers van bekende merken gevoerd hoeft te worden. Je kunt ook medewerkers, leveranciers en klanten erbij betrekken door hen simpelweg te vragen, ‘waar dromen jullie van als het over een duurzamere wereld gaat?’ Alleen door waarden van alle stakeholders met elkaar te verbinden, rekening houdend met de positieve én negatieve effecten ervan, creëren we een krachtige collectieve betrokkenheid die nodig is om serieus in actie te komen. Niet enkel in je eentje, maar samen!
Wat ons nu bezighoudt, is wat het effect is van deze dialoog in Amsterdam? Wat is nu de volgende stap van deze merken of nog beter … van de gehele kledingindustrie? Want, een MeYouWeDo zonder Do helpt ons niet vooruit. In juni organiseert IF weer kansen voor een dialoog én Do’s in New York.
Samen toekomstdromen realiseren mét grootschalige positieve impact, het kàn. Moed, samenwerking, co-reatie, doorzettingsvermogen, deze en andere Inner Development Goals verlagen drempels om snel in beweging te komen. www.innerdevelopmentgoals.org
Op zoek naar pioniers, kartrekkers en doordouwers die de kledingindustrie circulair willen maken, zijn wij ook in Amsterdam nieuwe MeYouWeDo verbindingen aangegaan. Een mix van aanwezige ceo’s, toeleveranciers, chief sustainability officiers, NGO’s en overheden zijn nu enthousiaste connecties: onmisbare ‘mycelium draden’ die potentieel kunnen bijdragen aan wat goed is voor mij, voor jou, voor ons allemaal en het grote geheel.
Recente reacties