Arrival of the fittest – landschap denken

‘Natural Selection may explain the survival of the fittest,
but it cannot explain the arrival of the fittest.’

Hugo de Vries

‘Arrival of the Fittest’ gaat over hoe nieuwe eigenschappen en ideeën in de natuur ontstaan. Natuurlijke selectie kan deze vernieuwingen slechts behouden, maar niet creëren. Te grote aandacht voor natuurlijke selectie zal innovaties in de weg staan.

De natuur heeft veel innovaties voortgebracht. Met biomimicry kunnen we enkele ideeën overnemen. Nieuwe eigenschappen ontstaan niet door kleine, geleidelijke veranderingen, maar door grote, plotselinge veranderingen. Deze ontstaan meestal door het combineren en hergebruiken van bestaande onderdelen op nieuwe manieren.  Er zijn dus creatieve processen nodig voor het ontstaan van nieuwe eigenschappen. 

 

‘Landschap Denken’ kun je zien alsof we met z’n allen in de race naar de top zijn. Degenen die daar goed in zijn hebben een belang om de race te rechtvaardigen en anderen te weerhouden hen in te halen. Als er een andere top is die beter is maar niet wordt gezien, dan is het lastig om te innoveren. Je zult misschien eerst door een dal moeten om die andere top te bereiken.

De natuur stopt niet met innoveren. De mens heeft een pesticide ontwikkeld die heel effectief werkt en ‘onverwoestbaar’ is. Het werkt zo goed en is zo ongrijpbaar dat deze nu verboden is. Toch is er een bacterie die er resistent voor is geworden. Bovendien weet het de complexe molecuulstructuur in twee stappen met enzymen om te vormen tot een onschuldige en afbreekbare variant. Dit is geen pleidooi voor het blijven produceren van schadelijke stoffen, maar de natuur laat ons hiermee wel zien wat innoveren is.

 

‘Landschap Denken’ kan een innovatiecultuur in organisaties op de volgende manieren stimuleren:

  • Denken in grote sprongen, niet in geleidelijke veranderingen

‘Landschap Denken’ benadrukt dat nieuwe ideeën en eigenschappen vaak ontstaan door grote, plotselinge sprongen, in plaats van alleen door kleine, geleidelijke veranderingen. Dit stimuleert medewerkers om out-of-the-box te denken en niet bang te zijn voor radicale innovaties.

  • Modulaire Opbouw van Innovaties

De landschaps metafoor legt uit hoe nieuwe concepten vaak ontstaan door bestaande onderdelen op innovatieve manieren te combineren. Dit moedigt medewerkers aan om creatief te zijn met beschikbare middelen en ideeën te hergebruiken op onverwachte manieren.

  • Benadrukken van creativiteit in innovatie

‘Landschap Denken’ benadrukt dat innovatie niet alleen een kwestie is van selectie, maar ook van inherente creativiteit in de natuur. Dit perspectief stimuleert een cultuur waarin medewerkers aangemoedigd worden om originele ideeën te genereren en out-of-the-box te denken.

  • Veerkracht en flexibiliteit bevorderen

In een snel veranderende wereld vereist innovatie veerkracht en flexibiliteit. De landschaps metafoor illustreert hoe de natuur zich continu aanpast aan nieuwe omstandigheden. Dit moedigt bedrijven aan om een cultuur te ontwikkelen die open staat voor verandering en continue verbetering.

 

Door deze principes toe te passen, kan ‘Landschap Denken’ helpen bij het creëren van een bedrijfscultuur die innovatie stimuleert, creativiteit aanmoedigt en medewerkers inspireert om baanbrekende ideeën te ontwikkelen.

  • Wagner, A. (2014). Arrival of the fittest: Solving Evolution’s Greatest Puzzle. Simon and Schuster., ISBN: 978-0199692590
  • Wagner, Andreas, (2015), Arrival of the Fittest – with Andreas Wagner, via https://youtu.be/aD4HUGVN6Ko?t=334 (5:34 – 8:38)