Stichting Talent Primair – Teambuilding Positieve Impact Games

De stichting Talent Primair is een overkoepelende schoolorganisatie met meer dan 500 medewerkers. Samen verzorgen zij op 22 locaties in Gooi en Vechtstreek uitdagend basisonderwijs aan circa 5000 leerlingen. Uitdagend onderwijs betekent voor hen ‘…op betrokken wijze talenten ontwikkelen voor een betere wereld. Wij geven alle medewerkers ruimte en vertrouwen en wij zetten ieder kind centraal’. Een missie naar ons hart waarin de mens centraal staat en uitdaging voorop! 

 

Uitdagend werd het op de teambuildingsdag in Kortenhoef! Niet alleen vanwege de temperatuur (bijna 30 graden!) maar ook omdat het team volop koos voor avontuur. In de geest van hun onderwijs en onder het mom van ‘practice what you preach’ werden in de open lucht uit het niets enthousiast Goldberg Machines gebouwd: zogenaamde ludieke nutteloze ‘machines’ waarmee je dingen in beweging brengt, liefst zo lang mogelijke kettingreacties creëert en experimenteert met zo origineel mogelijke constructies.

 

Het schilderij ‘Ceci n’est pas une pipe’ van René Margritte (1928) gebruikten zij als inspiratiebron,  metaforisch voor  ‘jij ziet, jij ziet wat ik niet zie’. Een metafoor die we bij MeYouWeDo gebruiken voor nieuwsgierigheid naar andere ideeën, inzichten en opvattingen. Een manier ook van ruimer denken en openstaan voor verschillende perspectieven. Een must als je volle aandacht wil geven aan kinderen, oog wil hebben voor talenten en je als school diversiteit omarmt.

 

 Van paperclip tot fietswiel, muizenval, postelastiek of bamboestok: alles gebruikten de leerkrachten als speelgoed voor vindingrijke oplossingen. Zij werden uitgedaagd ongekende mogelijkheden te onderzoeken, veelvuldig te experimenteren en volop leerzame fouten te maken. Al spelend werd een beroep gedaan op creatieve samenwerking, improvisatietalent en zelforganiserend vermogen. Bij deze manier van werken zijn verwondering, ontdekken en plezier goede bondgenoten voor leerprocessen die ruimte en vertrouwen bieden.

Na het samen bouwen reflecteerde het team op het proces van co-creatie, waarbij iedereen betrokken is bij zowel het proces als het eindresultaat. In een ontspannen en veilige sfeer geven leerkrachten na afloop woorden aan individuele verschillen en de meerwaarde ervan voor samenwerking. Delen ze hun ervaringen met flexibel leiderschap en staan ze stil bij de betekenis van een speelse mindset voor samenwerking en organisatie.

Tijdens Positieve Impact Games speel je samen letterlijk en figuurlijk met positieve impact. Experimenteer je veelvuldig, co-creëer je vindingrijke oplossingen en leer je van briljante fouten. Handelend vanuit niet-weten ontwerp je collectief op kleine schaal beweeglijke systemen. Al doende doe je ervaringen op met en iteratief werken. Speels verken je samen de complexiteit van onderwijs.