Samen zorgen voor de wereld van nu en in de toekomst. Daarom ontwikkelen we bijzondere vormen van burgerschapsonderwijs: schoolprojecten over...
Over onderwijs is al veel gezegd en geschreven. Wat kan MeYouWeDo daar nog voor belangwekkends aan toevoegen? Misschien dit, onderwijs mag wat ons betreft best avontuurlijker en uitdagender. Concreet, meer speelruimte voor eigenschappen die mensen uniek maken: moed om te onderzoeken, durf om te experimenteren en lef om fouten te maken en ervan te leren. Eigenschappen die ons ook in transities goed van pas komen.
Hoe maak je het onderwijs avontuurlijker en transitie bestendig? Vrij eenvoudig, denken wij. Begin met oprechte interesse, nodigen elkaar uit met één simpele vraag: ‘vertel ons je verhaal want het doet er toe! Vertel het en we luisteren samen naar de verhalen van anderen’. Als we die oprechte belangstelling naar elkaar blijven vasthouden volgt hieruit alles wat van waarde kan zijn. Nieuwsgierigheid naar elkaar en de wereld maakt onderwijs tot een verrassende expeditie voor ons allemaal. We voegen daarom graag een nieuw woord toe aan het bestaande vocabulaire voor leren, risicovreugde!
Samen zorgen voor de wereld van nu en in de toekomst. Daarom ontwikkelen we bijzondere vormen van burgerschapsonderwijs: schoolprojecten over...
Niets is krachtiger dan mensen die doen wat ze doen omdat ze dat graag willen. Bij leerlingen of studenten direct herkenbaar als ze met volle aandacht helemaal opgaan in wat zij op dat moment onderzoeken, ontdekken en leren. Hoe dat komt? De één noemt inspirerend onderwijs als bron, een ander verbindt het aan intrinsieke motivatie, persoonlijke drijfveren, agency, toewijding of ambitie in combinatie met wilskracht. Ook vertrouwen in elkaar komt steeds vaker langs als een onmisbare bouwsteen voor onderwijs. Weer anderen benadrukken het positieve effect van verdieping in betekenisvolle leervragen. Vanuit welk perspectief je onderwijs ook bekijkt, het gaat al eeuwen over de vraag wat zet ons ‘aan’ als het om leren gaat. Een opmerkelijke fascinatie, als je bedenkt dat we van nature al ‘aan’ staan bij geboorte.
Wie ‘aangaat’, zet ook anderen ‘aan’ is keer op keer onze ervaring als leerlingen en studenten mogen koersen op hun persoonlijke interesse en die verbinden met anderen. Als vanzelf komen dan cruciale vragen bovendrijven die onderwijs betekenisvol maken: wat wil ik leren, waar ben ik goed in, wat vind ik waardevol, hoe kan ik bijdragen aan een wereld die goed is voor mij, anderen en de aarde, waar kan ik morgen mee beginnen en wie doet er mee?
Onze onderwijsexpedities helpen ons braakliggend onderwijslandschap, leren en het fenomeen ‘aan gaan’ opnieuw te verkennen. Onderscheid tussen ‘lager’ en ‘hoger’ onderwijs laten we los en George Herbert Meads inzicht – ‘betekenis ontstaat tussen mensen’ – is onderweg ons kompas. Graag maken we je hier deelgenoot van meerdere reiservaringen en -verhalen, wat volgens Mead kan ontstaan in ‘een open en onvoorspelbaar proces met ruimte voor creatieve evolutie’. Of, in onze eigen woorden, we nemen je mee naar willekeurige speelpleinen voor kleine en grote mensen waar ‘niet weten’ vaker een voordeel is dan een nadeel …
Leren voor toetsen of om samen dromen te realiseren? Zo'n 400 toekomstige docenten en hun opleiders van Windesheim startten in de Zwolse...
Gérard Hendriks en Jacandra van Megen schreven het inspirerende boek ‘Florerend beroepsonderwijs - laat duizend bloemen bloeien’. Een hoopvol essay...
De stichting Talent Primair is een overkoepelende schoolorganisatie met meer dan 500 medewerkers. Samen verzorgen zij op 22 locaties in Gooi en Vechtstreek uitdagend basisonderwijs aan circa 5000 leerlingen. Uitdagend onderwijs betekent voor hen ‘...op betrokken wijze...
Wil je als school weten wat er leeft onder leerlingen, wat voor hen zoal waarde heeft, hoe zij een hoopvolle toekomst voor zich zien en hoe zij denken daar aan te kunnen bijdragen? Samen toekomstdenken brengt werelden bij elkaar! Maar hoe doe je dat, toekomstdenken...
‘Neem een persoonlijk voorwerp mee dat belangrijk voor je is en vertel, wat maakt dit voorwerp zo waardevol voor jou?’, o begonnen we de kenningsmakingssessie van de minor Data Driven Business op Fontys Hogeschool Eindhoven: een nogal onorthodox begin voor een high...
“Wij kunnen beter bouwen dan jullie” In de wereld zijn we allemaal onderling verbonden met elkaar. Ieder mens is deel van een groter geheel. Welke schaal je ook kiest - de aarde, een stad of dorp, een buurt, de school of een groep - we zijn altijd deel van een groter...