Onderwijs

Over onderwijs is al veel gezegd en geschreven. Wat kan MeYouWeDo daar nog voor belangwekkends aan toevoegen? Misschien dit, onderwijs mag wat ons betreft best avontuurlijker en uitdagender. Concreet, meer speelruimte voor eigenschappen die mensen uniek maken: moed om te onderzoeken, durf om te experimenteren en lef om fouten te maken en ervan te leren. Eigenschappen die ons ook in transities goed van pas komen.

Hoe maak je het onderwijs avontuurlijker en transitie bestendig? Vrij eenvoudig, denken wij. Begin met oprechte interesse, nodigen elkaar uit met één simpele vraag: ‘vertel ons je verhaal want het doet er toe! Vertel het en we luisteren samen naar de verhalen van anderen’. Als we die oprechte belangstelling naar elkaar blijven vasthouden volgt hieruit alles wat van waarde kan zijn. Nieuwsgierigheid naar elkaar en de wereld maakt onderwijs tot een verrassende expeditie voor ons allemaal. We voegen daarom graag een nieuw woord toe aan het bestaande vocabulaire voor leren, risicovreugde!

Niets is krachtiger dan mensen die doen wat ze doen omdat ze dat graag willen. Bij leerlingen of studenten direct herkenbaar als ze met volle aandacht helemaal opgaan in wat zij op dat moment onderzoeken, ontdekken en leren. Hoe dat komt? De één noemt inspirerend onderwijs als bron, een ander verbindt het aan intrinsieke motivatie, persoonlijke drijfveren, agency, toewijding of ambitie in combinatie met wilskracht. Ook vertrouwen in elkaar komt steeds vaker langs als een onmisbare bouwsteen voor onderwijs. Weer anderen benadrukken het positieve effect van verdieping in betekenisvolle leervragen. Vanuit welk perspectief je onderwijs ook bekijkt, het gaat al eeuwen over de vraag wat zet ons ‘aan’ als het om leren gaat. Een opmerkelijke fascinatie, als je bedenkt dat we van nature al ‘aan’ staan bij geboorte. 

Wie ‘aangaat’, zet ook anderen ‘aan’ is keer op keer onze ervaring als leerlingen en studenten mogen koersen op hun persoonlijke interesse en die verbinden met anderen. Als vanzelf komen dan cruciale vragen bovendrijven die onderwijs betekenisvol maken: wat wil ik leren, waar ben ik goed in, wat vind ik waardevol, hoe kan ik bijdragen aan een wereld die goed is voor mij, anderen en de aarde, waar kan ik morgen mee beginnen en wie doet er mee?

Onze onderwijsexpedities helpen ons braakliggend onderwijslandschap, leren en het fenomeen ‘aan gaan’ opnieuw te verkennen. Onderscheid tussen ‘lager’ en ‘hoger’ onderwijs laten we los en George Herbert Meads inzicht – ‘betekenis ontstaat tussen mensen’ – is onderweg ons kompas. Graag maken we je hier deelgenoot van meerdere reiservaringen en -verhalen, wat volgens Mead kan ontstaan in ‘een open en onvoorspelbaar proces met ruimte voor creatieve evolutie’. Of, in onze eigen woorden, we nemen je mee naar willekeurige speelpleinen voor kleine en grote mensen waar ‘niet weten’ vaker een voordeel is dan een nadeel …

A creative adult is the child that has survived

Ursula K. Le Guin

De Rietvink – meerdaags MeYouWeDo project

De Rietvink – meerdaags MeYouWeDo project

“Wij kunnen beter bouwen dan jullie” In de wereld zijn we allemaal onderling verbonden met elkaar. Ieder mens is deel van een groter geheel. Welke schaal je ook kiest - de aarde, een stad of dorp, een buurt, de school of een groep - we zijn altijd deel van een groter...

Lees meer